Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej uruchomił pierwszy nabór wniosków w ramach nowego programu priorytetowego „Wsparcie budowy lub rozbudowy ogólnodostępnej stacji ładowania dla transportu ciężkiego”. Na inwestycje w infrastrukturę ładowania dla zeroemisyjnych pojazdów ciężarowych przeznaczono aż miliard złotych. Termin składania wniosków upływa 31 sierpnia 2025 r.


Zobacz film: Magazyny energii elektrycznej – możliwości dofinansowania

magazyny energii elektrycznej

Zapraszamy na film dotyczący możliwości dofinansowania inwestycji w magazyny energii elektrycznej.


Celem programu jest rozwój infrastruktury służącej do ładowania pojazdów ciężarowych napędzanych energią elektryczną. Docelowo współfinansowanie inwestycji pozwoli poprawić dostępność procesu ładowania pojazdów zeroemisyjnych, a tym samym emisję CO₂ i tlenków azotu (NOx), przyczyniając się do poprawy jakości powietrza i wspierając realizację celów klimatycznych.

Dla kogo wsparcie

O wsparcie mogą ubiegać się przedsiębiorcy posiadający siedzibę lub oddział na terytorium Polski.

Wsparciem mogą zostać objęte inwestycje dotyczące budowy lub rozbudowy ogólnodostępnych stacji ładowania, które spełnią jedno z dwóch kryteriów lokalizacyjnych:

  1. Będą zlokalizowane się wzdłuż sieci bazowej TEN-T lub w odległości do 3 km od najbliższego zjazdu z tej sieci.
  2. Będą zlokalizowane na terenie centrów logistycznych, baz eksploatacyjnych lub terminali intermodalnych lub w odległości do 3 km od tych obiektów.

Ocena wniosków

Ocena wniosków prowadzona będzie w ramach dwóch oddzielnych koszyków – osobno dla lokalizacji wzdłuż TEN-T i osobno dla lokalizacji w pobliżu centrów logistycznych. W każdej z kategorii oceniane będą kryteria jakościowe, z których kluczowym jest efektywność kosztowa inwestycji liczona jako relacja pomiędzy kwotą dofinansowania a zainstalowaną mocą wyjściową stacji ładowania. Oceniany będzie także termin zakończenia realizacji inwestycji (premiowane zakończenie inwestycji do 31.12.2026), jak również liczba stacji i punktów ładowania objętych inwestycją. Minimalna wymagana wyjściowa moc jednego punktu ładowania to 350 kW.

Milionowe wsparcie – ale z ograniczeniem

Łączny budżet konkursu wynosi 1 miliard złotych, z czego:

  • 800 milionów zł trafi na inwestycje zlokalizowane przy sieci TEN-T,
  • 200 milionów zł przeznaczone będzie dla inwestycji na ternie centrów logistycznych i terminali.

Jeden wnioskodawca może złożyć w konkursie wiele wniosków, jednak ich łączna wartość (łącznie z podmiotami powiązanymi) nie może przekroczyć 40% budżetu konkursu, czyli 400 milionów złotych.

Finansowanie do 100% kosztów kwalifikowanych

Dofinansowanie może przybrać dwie formy:

  • dotacja bezzwrotna,
  • dotacja przeznaczona na dopłaty do rat kapitałowych leasingu finansowego.

Intensywność wsparcia może sięgnąć 100% kosztów kwalifikowanych (wsparcie udzielane w formule przetargu). Jednak w przypadku inwestycji realizowanych w formule „project finance” wymagany jest udział środków własnych w wysokości minimum 15% kosztów. W konkursie obowiązywać będzie wyłącznie refundacja poniesionych wydatków.

Nowy impuls dla e-mobilności?

Nowy konkurs NFOŚiGW wpisuje się w unijną i krajową politykę promowania zrównoważonego transportu. Choć elektromobilność w transporcie ciężkim dopiero się rozwija, to dostępność infrastruktury ładowania będzie jednym z kluczowych czynników wpływających na tempo elektryfikacji tego sektora. Dzięki ogromnemu budżetowi i wysokiej intensywności wsparcia, program może stać się ważnym impulsem inwestycyjnym dla polskiego rynku.