Zeszły tydzień (21.02) zakończyliśmy wspólnymi konsultacjami z Ministerstwem Finansów w zakresie zmian, jakie należy wprowadzić do ulgi badawczo-rozwojowej (ulga B+R) w związku z wejściem w życie przepisów o Pillar 2 (GloBE).

(Dalsza część artykułu pod materiałem wideo)


Zobacz film edukacyjny: Ulgi podatkowe 2025 r.

Zapraszamy na film zawierający przegląd ulg podatkowych dostępnych dla przedsiębiorców w 2025 r.


Zakres podmiotowy

Co ciekawe, 200 podmiotów objętych w Polsce regulacją  Pillar 2 generuje ok. 39% kosztów kwalifikowanych rozliczanych obecnie w uldze B+R. Zmiany w zakresie tej preferencji podatkowej są więc konieczne.

Które ulgi będą podlegać zmianom

Choć jest wiele ulg, które są rozliczane na podobnych zasadach, jak ulga B+R (np. ulga na prototyp, ulga na ekspansję, ulga CSR), tylko ona będzie podlegała potencjalnym zmianom. Rozliczenia w zakresie pozostałych ulg są nieznaczne i przepisy w ich zakresie nie ulegną zmianom. Również zasady dotyczące IP Box pozostaną takie same. Jak podaje Ministerstwo Finansów, z jego szacunków tylko 2-3 podmioty objęte regulacją Pillar 2 korzystają obecnie z IP Box, a odliczenia w tym zakresie nie są wysokie.

Co proponuje Ministerstwo Finansów

Ministerstwo postuluje wprowadzenie jednego z trzech następujących nowych modeli odliczeń.

  1. Rozszerzenie obecnie istniejącego zwrotu gotówkowego dla startupów na wszystkich podatników – rozłożenie zwrotu na wiele lat i pewnie objęcie go limitami.
  2. Wprowadzenie anglosaskiego modelu kredytu podatkowego (tax credit - anglosaski model ulg podatkowych) polegającego na odliczeniu od podatku, a nie od podstawy opodatkowania – również rozłożenie zwrotu na wiele lat i pewnie objęcie go limitami.
  3. Rozszerzenie ulgi na innowacyjnych pracowników. Ma polegać na wyciągnięciu z katalogu kosztów kwalifikowanych klasycznej ulgi B+R tylko kosztów osobowych i stworzenie dla nich odrębnej “ulgi B+R”. Będzie ona rozliczana na zasadach ulgi na innowacyjnych pracowników, ale ze zmianami. Np. odliczenie nie tylko od PIT, ale i od ZUS, a także odliczenie od PIT wszystkich pracowników, czyli nie tylko tych, co wykonują działalność B+R w min. 50%, np. administracyjnych).

Która opcja spotkała się największym zainteresowaniem

Zdecydowanie opcja trzecia. W jej zakresie dodatkowo zaproponowano następujące rozwiązania.

  1. Aby ulga była rozliczana w co najmniej takich samych kwotach, jak teraz, zakres odliczenia powinien być zwiększony, np. o ZUS, inne podatki – np. VAT czy akcyza, PIT wszystkich pracowników danego podatnika.
  2. Rozszerzenie rozliczenia na cały rok podatkowy, a nie dopiero od miesiąca następującego po złożeniu deklaracji CIT-8 za dany rok podatkowy, jak ma to miejsce w obecnie obowiązującej uldze na innowacyjnych pracowników.
  3. Brak wprowadzania limitów odliczeń.
  4. Jednoznaczne uregulowanie kwestii KSR/MSR w zakresie rozliczenia nowego mechanizmu ulgi B+R.

Najważniejsza konkluzja

Nowo wprowadzone rozwiązania nie powinny być gorsze niż te obowiązujące obecnie. Musimy konkurować z innymi krajami o projekty, a ulga B+R niejednokrotnie pozwalała na pozyskiwanie dużych i ciekawych zleceń dzięki znacznie obniżonym podatkom i kosztom osobowym.

Jakie inne propozycje zaproponował rynek

Wprowadzenie kolejnej odmiany ulgi B+R, która byłaby dostępna dla wszystkich (aby nie stanowiła pomocy publicznej). Niemniej jej wykorzystanie nie powodowałoby negatywnych skutków w zakresie kalkulacji ETR na potrzeby Pillar 2 (czyli coś na zasadzie wprowadzonej nowej i zmodyfikowanej ulgi B+R na Węgrzech). Ta propozycja nie spotkała się z uznaniem przedstawicieli Ministerstwa Finansów. Ich zdaniem byłaby zbyt skomplikowana w zastosowaniu na co dzień i powodowałaby więcej problemów, niż dawała korzyści.

Kiedy możemy spodziewać się zmian

Jako datę wprowadzenia nowych przepisów Ministerstwo Finansów wskazało 1 stycznia 2026 r. W najbliższym miesiącu możemy się z kolei spodziewać dokumentu podsumowującego dotychczasowe konsultacje i prezentującego bardziej skonkretyzowane dalsze rozwiązania.

Zmiany w zakresie ulgi B+R są niezbędne aby utrzymać konkurencyjność polskich przedsiębiorców na arenie międzynarodowej. Ulgi dają ogromne korzyści kalkulującym je podatnikom, co podkreślili przedstawiciele biznesu obecni na konsultacjach (spółka farmaceutyczna, spółka Skarbu Państwa oraz spółka zajmująca się technologią motoryzacyjną). Obecne zmiany polityczne i gospodarcze nie są korzystne dla Polski, dlatego zdecydowanie powinniśmy zadbać o system ulg podatkowych, aby stać się bardziej interesujący i konkurencyjni na arenie międzynarodowej i w globalnych przetargach.